Załącznik do Statutu
Fundacji Pomocy Poszkodowanym Funkcjonariuszom
i Pracownikom Państwowej Straży Pożarnej
oraz Członkom Ich Rodzin „Solidarni”
R E G U L A M I N
zasad korzystania i przyznawania pomocy ze środków
finansowych Fundacji przeznaczonych na pomoc dla
poszkodowanych funkcjonariuszy i pracowników PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ
oraz członków ich rodzin.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1
- Regulamin określa zasady korzystania i przyznawania pomocy z uzyskanych dochodów Fundacji Pomocy Poszkodowanym Funkcjonariuszom i Pracownikom Państwowej Straży Pożarnej Oraz Członkom Ich Rodzin „Solidarni” wymienionych w § 11 statutu ww. Fundacji.
- Pomoc może być udzielona w przypadkach losowych.
Za przypadki losowe uważa się:
- ciężką chorobę lub niepełnosprawność wymagającą wysokich kosztów leczenia, rehabilitacji lub dostosowania budynku mieszkalnego do prawidłowego funkcjonowania wnioskodawcy lub jego członka rodziny,
- pożar, powódź, wichura oraz inne czynniki atmosferyczne w wyniku których uległo zniszczeniu bądź uszkodzeniu mienie wnioskodawcy,
- inne uzasadnione sytuacje.
- Wnioskodawca – funkcjonariusz, pracownik, emeryt, rencista Państwowej Straży Pożarnej albo wdowy (wdowcy) po strażakach, którzy zginęli w czasie pełnienia służby w Państwowej Straży Pożarnej. W przypadku, gdy ww. osoby nie maja zdolności do czynności prawnych ich prawni opiekunowie. W przypadku, gdy wnioskodawca nie może samodzielnie podjąć czynności prawnych ( np. jest nieprzytomny, w śpiączce itp.) ich współmałżonek lub pełnoletnie dzieci, a w przypadku ich nie posiadania – rodzice wnioskodawcy lub rodzeństwo.
- Cele Fundacji określa Statut Fundacji
OGRANICZENIA FUNDACJI W ZAKRESIE
RODZAJÓW UDZIELANEJ POMOCY:
2
- Fundacja nie udziela pomocy finansowej na spłatę zobowiązań wnioskodawcy związanych z jego zadłużeniem.
- Fundacja nie udziela pożyczek.
- Fundacja nie informuje o konsultacjach i usługach medycznych
- Fundacja nie udziela pomocy finansowej na szeroko pojętą poprawę sytuacji bytowej.
- Fundacja do czasu otrzymania statusu organizacji pożytku publicznego nie zbiera środków finansowych z tytułu wpłat z 1% podatku dochodowego na konkretne osoby.
OSOBY UPRAWNIONE DO KORZYSTANIA Z POMOCY FUNDACJI
§3
- Osobami uprawnionymi do ubiegania się o pomoc z Fundacji są:
- funkcjonariusze, pracownicy, emeryci i renciści Państwowej Straży Pożarnej oraz członkowie ich rodzin;
- wdowy (wdowcy) i dzieci osierocone przez strażaków, którzy zginęli w czasie pełnienia służby w Państwowej Straży Pożarnej.
- Za członków rodziny funkcjonariusza, pracownika, emeryta i rencisty Państwowej Straży Pożarnej uważa się małżonka albo partnera życiowego, oraz dzieci.
- Partnerem życiowym jest osoba nie będąca w formalnym związku małżeńskim,
niespokrewniona z uprawnionym, prowadząca z nim wspólne gospodarstwo domowe, w szczególności osoba wskazana imiennie w pisemnej deklaracji przystąpienia do ubezpieczenia PZU wskazane w § 7 ust. 1 pkt 1 - Za dzieci uprawnione do korzystania z pomocy Fundacji, uważa się dzieci własne, współmałżonka, przysposobione lub przyjęte na wychowanie, które:
- nie przekroczyły 18 roku życia, a w razie uczęszczania do szkoły – 25 lat, jeśli odbywają studia w szkole wyższej, lub
- stały się osobami poszkodowanymi lub zaliczonymi do osób niepełnosprawnych, przed osiągnięciem 25 roku życia.
PRZEZNACZENIE DOCHODÓW UZYSKIWANYCH PRZEZ FUNDACJĘ
§4
- Dochody Fundacji, o których mowa w § 11 Statutu przeznacza się na:
- udzielanie pomocy finansowej osobom uprawnionym w związku z:
- leczeniem i rehabilitacją
- zakupem leków specjalistycznych, protez, sprzętu rehabilitacyjnego, innych materiałów i środków sanitarnych, będących koniecznymi dla życia i zdrowia poszkodowanego,
- przypadkami szczególnymi, wynikającymi z utraty zdrowia, a nieprzewidzianymi w p pkt a ÷ b;
- pomocą poszkodowanym w wyniku zdarzenia losowego,
- przeciwdziałanie zagrożeniom dla zdrowia i życia osób uprawnionych, poprzez zbiorową profilaktykę nie podlegającą obowiązkowej realizacji w ramach przepisów szczególnych,
- udzielanie zapomóg materialnych i finansowych wdowom, wdowcom i dzieciom osieroconym przez strażaków, którzy zginęli w czasie pełnienia służby, pozostającym w trudnych warunkach materialnych i życiowych,
- udzielanie stypendiów i pomocy materialnej związanej z kształceniem i nauką dzieci osieroconych przez strażaków, którzy zginęli w czasie pełnienia służby.
- Pokrywanie bieżących kosztów administracyjnych Fundacji.
- Środki finansowe, o których mowa w § 11 Statutu w szczególnie uzasadnionych przypadkach mogą być przeznaczone na pomoc finansową dla poszkodowanych, nieobjętych ubezpieczeniem, o którym mowa w § 7 ust. 1 pkt 1
ZASADY PRZYZNAWANIA POMOCY
§5
- Osoby uprawnione wypełniają wniosek o przyznanie pomocy który stanowi załącznik nr 2 do niniejszego Regulaminu.
§6
- Zarząd Fundacji przy przyznawaniu pomocy finansowej osobom uprawnionym do ubiegania się o pomoc kieruje się następującymi zasadami:
- Osoba ubiegająca się o pomoc się musi być objęta ochroną ubezpieczeniową na podstawie umów o których mowa w załączniku nr 1 do Regulaminu. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Zarząd Fundacji może odstąpić od tego wymogu.
- zachowania płynności finansowej środków Fundacji;
- potrzebą jak najszybszego powrotu strażaka do służby.
- uwzględniania przypadków chorób stwarzających zagrożenie dla życia i zdrowia poszkodowanego;
- uwzględniania rodzinnej sytuacji materialnej osoby uprawnionej
- rozpatrywania wniosków w kolejności wynikającej z daty złożenia wniosku.
- Pomoc materialną i finansową z Fundacji przyznaje się na wniosek osoby wymienionej w §1 pkt 3 Regulaminu.
- Wszystkie wnioski o pomoc muszą być kierowane do Fundacji.
- Fundacja rozpatruje wniosek o pomoc materialną i finansową wyłącznie od osób, które dostarczą prawidłowo wypełniony wniosek oraz komplet wymaganych dokumentów zgodnie z wyszczególnieniem we Wniosku stanowiącym załącznik nr 2 do Regulaminu.
- Rachunki, faktury i inne dowody potwierdzające poniesione koszty powinny być opisane przez Wnioskodawcę, co do celowości poniesionych kosztów i nie budzić wątpliwości pod względem rzetelności i celowości ich wydatkowania.
- W szczególnych przypadkach nieopisanych powyżej Fundacja zastrzega sobie prawo do udzielania pomocy na zmienionych zasadach, ustalonych na posiedzeniu Zarządu.
- Fundacja może zwrócić się do Wnioskodawcy o uzupełnienie lub skorygowanie dostarczonych dokumentów. Wnioskodawca powinien uzupełnić lub skorygować dokumenty w terminie 30 dni od dnia otrzymania prośby ze strony Fundacji. Fundacja zastrzega sobie prawo pozostawienia bez rozpatrzenia wniosku, w którym dokumenty nie zostały skorygowane lub uzupełnione w terminie.
- Fundacja może odmówić pomocy pomimo spełnienia wszystkich warunków określonych statutem i regulaminem.
- Zarząd Fundacji ma prawo podjąć decyzję o wstrzymaniu lub cofnięciu całości bądź części pomocy w przypadku, gdy:
- wnioskodawca nie przedstawi rozliczenia z poprzednio przyznanej pomocy,
- Fundacja uzyska wiarygodne informacje dotyczące nieprawidłowości przy korzystaniu z pomocy lub nieprawdziwych informacji zawartych we wniosku bądź załącznikach do wniosku.
- O wstrzymaniu lub cofnięciu części bądź całości pomocy Zarząd Fundacji wydaje decyzję w formie uchwały, od której nie przysługuje odwołanie. Wnioskodawca zobowiązany jest zwrócić otrzymaną pomoc w kwocie i terminie określonym w ww. decyzji.
- Fundacja zastrzega sobie prawo do wystąpienia z prośbą o dodatkowe dokumenty ze względu na specyfikę wniosku, bądź sposobu udzielenia przez Fundacje pomocy w danym przypadku.
- Osoba uprawniona może ubiegać się o ponowne przyznanie pomocy finansowej, po przedstawieniu Zarządowi Fundacji rozliczenia wydatkowania uprzednio otrzymanej pomocy oraz dokumentacji medycznej wskazującej na potrzebę dalszego jej udzielenia.
- W przypadku, gdy osoba uprawniona zmarła po złożeniu wniosku, wniosek podlega rozpatrzeniu na zasadach określonych w Regulaminie.
- Wzory dokumentów koniecznych do przyznania pomocy stanową załączniki do niniejszego Regulaminu.
- Wypełniony wniosek o pomoc wraz z kopiami dokumentów należy kierować do Zarządu Fundacji na adres:
Fundacja Pomocy Poszkodowanym Funkcjonariuszom
i Pracownikom Państwowej Straży Pożarnej
oraz Członkom ich Rodzin „Solidarni”
ul Podchorążych 38,
00‑463 Warszawa
- Pomoc finansowa przekazywana jest przelewem na konto bankowe wskazane we Wniosku.
- Wnioski o pomoc przesłane do Fundacji kwalifikowane są na posiedzenie Zarządu na 14 dni przed terminem posiedzenia. Jeżeli wniosek zostanie przesłany po upływie terminu kwalifikowany jest na kolejne posiedzenie Zarządu Fundacji.
- Decyzje rozpatrujące wnioski pomocowe zostaną wysłane do Wnioskodawców do 14 dni po posiedzeniu Zarządu.
- Zarząd Fundacji na każdym posiedzeniu wyznaczy przybliżony termin kolejnego posiedzenia i poda ten termin do publicznej wiadomości.
- Po każdym posiedzeniu Zarządu sporządzany jest Protokół, który jest przekazywany do wiadomości członków Zarządu Fundacji do 7 dni po zakończeniu posiedzenia Zarządu.
UPRAWNIENIA ZARZĄDU FUNDACJI
§7
- Zarząd Fundacji może uzależnić przekazanie pomocy od spełnienia przez Wnioskodawcę dodatkowych warunków.
- Zarząd Fundacji może w uzasadnionych przypadkach korzystać podczas oceny wniosków z pomocy zewnętrznych doradców (konsultantów).
- Zarząd Fundacji rozpatruje opracowane wnioski indywidualnie, nie rzadziej niż raz na trzy miesiące.
- Zarząd Fundacji zastrzega sobie prawo osobistego kontaktu z Wnioskodawcą i potencjalnym Beneficjentem w kwestiach związanych z udzieleniem pomocy.
- W szczególnych przypadkach Zarząd Fundacji, może odroczyć lub wydłużyć okres spłaty przyznanych przez Komisję Zarządzającą Funduszem Pomocy pożyczki maksymalnie do 10 lat, albo umorzyć pożyczkę w części lub w całości.
- W przypadku śmierci wnioskodawcy, któremu została udzielona pożyczka przez Komisję Zarządzającą Funduszem Pomocy niespłacona jej część ulega umorzeniu.
- Decyzja Zarządu Fundacji jest ostateczna i nie przysługuje od niej odwołanie.
- O decyzji powiadamia się pisemnie Wnioskodawcę.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§8
- W sprawach nieprzewidzianych w Regulaminie, a wpływających w istotny sposób na warunki udzielenia pomocy, rozstrzyga Zarząd Fundacji.
- Wszelkie odstępstwa od Regulaminu, wymagają zgody Rady Fundacji wyrażonej w formie uchwały na umotywowany wniosek Zarządu.
- Integralną częścią Regulaminu są następujące załączniki:
- załącznik nr 1 wykaz umów ubezpieczeniowych stanowiących podstawę prawną do uzyskania środków finansowych od ubezpieczycieli dla Fundacji,
- załącznik nr 2 Wniosek o przyznanie pomocy dla funkcjonariuszy, pracowników, emerytów i rencistów PSP objętych ochroną ubezpieczeniową na podstawie umów będących w załączniku nr 1 do Regulaminu,