Statut Fundacji Pomocy Poszkodowanym Funkcjonariuszom i Pracownikom Państwowej Straży Pożarnej oraz Członkom ich Rodzin „SOLIDARNI” – tekst jednolity z dnia 27 listopada 2014r.
Fundacja pod nazwą Fundacja Pomocy Poszkodowanym Funkcjonariuszom i Pracownikom Państwowej Straży Pożarnej oraz Członkom Ich Rodzin „SOLIDARNI”, zwana dalej Fundacją, została ustanowiona przez:
zwanych dalej fundatorami, aktem notarialnym nr 1575/2010 sporządzonym przez notariusza Joannę Bestyńską z Kancelarii notarialnej w Warszawie, ul. Wiejska 7, lok. 14, w dniu 2 czerwca 2010 r. działa na podstawie przepisów prawa polskiego oraz niniejszego statutu.
Fundacja posiada osobowość prawną.
Siedzibą fundacji jest miasto Warszawa.
Fundacja została ustanowiona na czas nieoznaczony.
Fundacja może ustanawiać odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla Fundacji.
Fundacja używa pieczęci okrągłej z napisem w otoku „Fundacja Pomocy Państwowej Straży Pożarnej „SOLIDARNI” i pieczątki podłużnej o treści zgodnej z jej nazwą i danymi identyfikacyjnymi.
Celem Fundacji jest prowadzenie działalności społecznie użytecznej dla dobra funkcjonariuszy pożarnictwa, pracowników, emerytów i rencistów Państwowej Straży Pożarnej, zwanej dalej w skrócie PSP, oraz członków ich rodzin, a w szczególności:
1) niesienie pomocy społecznej w formie materialnej i finansowej:
a) poszkodowanym w wyniku zdarzenia losowego,
b) poszkodowanym, którzy doznali trwałej lub częściowej utraty zdrowia w wyniku choroby lub wypadku,
c) wdowom (wdowcom) i dzieciom osieroconym przez strażaków, którzy zginęli w czasie pełnienia służby, a ich rodziny pozostają
w trudnych warunkach materialnych i życiowych,
d) osobom niepełnosprawnym poszkodowanym w służbie,
2) podejmowanie i wspieranie działań w zakresie upowszechniania profilaktyki zdrowotnej wśród funkcjonariuszy i pracowników PSP,
3) podejmowanie i wspieranie działań w zakresie szerzenia oświaty i wspierania nauki wśród dzieci osieroconych przez strażaków, którzy zginęli w czasie pełnienia służby,
4) podejmowanie i wspieranie działań w zakresie szerzenia idei wolontariatu,
5) działalność społeczna polegająca na podejmowaniu przedsięwzięć na rzecz popularyzacji celów Fundacji.
Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
1) gromadzenie środków finansowych i zasobów materialnych na rzecz Fundacji, inwestowanie tych środków oraz ich wypłacanie osobom uprawnionym;
2) działalność informacyjną polegającą na podejmowaniu przedsięwzięć na rzecz szeroko rozumianej popularyzacji celów Fundacji;
3) współpracę z władzami samorządowymi, rządowymi i organizacjami pozarządowymi w zakresie wymienionym w celach działania Fundacji;
4) organizowanie lub finansowanie pomocy prawnej poszkodowanym lub członkom ich rodzin, w sprawach odszkodowań z tytułu wypadków, utraty zdrowia lub śmierci, o których mowa w § 8 pkt 1);
5) udzielanie stypendiów i pomocy materialnej związanej z kształceniem i nauką dzieci osieroconych przez strażaków, którzy zginęli w czasie pełnienia służby;
6) inicjowanie i organizowanie imprez publicznych takich jak giełdy, konkursy, zbiórki;
7) sponsorowanie zakupów aparatury sprzętu rehabilitacyjnego;
8) współdziałanie z innymi instytucjami, organizacjami i osobami dla osiągania wspólnych celów statutowych. Współdziałanie to może mieć charakter wsparcia organizacyjnego, częściowego lub całkowitego finansowania przedsięwzięcia albo pomocy w uzyskaniu niezbędnych funduszy z innych źródeł;
9) członkostwo w organizacjach zrzeszających fundacje polskie i zagraniczne, o celach statutowych zbieżnych lub tożsamych z celem Fundacji.
1) jej fundusz założycielski, na który składa się wkład fundatorów w wysokości 1.050 (jeden tysiąc pięćdziesiąt) złotych wniesione gotówką przez fundatorów po 350 (trzysta pięćdziesiąt) złotych każdy,
2) inne środki pozyskane przez fundację, w tym:
Przychody Fundacji pochodzić mogą w szczególności z:
1) prawa do dywidendy z umów grupowego ubezpieczenia funkcjonariuszy pożarnictwa i ich rodzin w PZU SA i PZU Życie SA za rok 2009 oraz lata następne,
2) przychodów wynikających ze zwrotu pożyczek udzielonych przez fundusz, o jakim mowa w § 10 ust 1 pkt 2) lit b),
3) darowizn, spadków, zapisów;
4) dotacji i subwencji;
5) środków celowych otrzymanych od innych osób fizycznych i prawnych;
6) dochodów ze zbiórek i imprez publicznych;
7) dochodów z majątku Fundacji;
8) odsetek i depozytów bankowych;
9) odsetki od obligacji emitowanych w Polsce zgodnie z obowiązującymi przepisami lub z tytułu posiadanych papierów wartościowych;
10) nawiązki.
1) udzielaniu pożyczek lub zabezpieczaniu zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków Rady Fundacji, członków Zarządu Fundacji, członków Komisji Rewizyjnej lub pracowników Fundacji oraz osób, z którymi członkowie Rady Fundacji, Zarządu Fundacji, Komisji Rewizyjnej lub pracownicy Fundacji pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwane dalej „osobami bliskimi”, na zasadach innych niż obowiązujące w przy udzielaniu takich pożyczek lub zabezpieczeń osobom trzecim;
2) przekazywaniu majątku Fundacji na rzecz członków Rady Fundacji, członków Zarządu Fundacji członków Komisji Rewizyjnej lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;
3) wykorzystywaniu majątku na rzecz członków Rady Fundacji, członków Zarządu Fundacji, członków Rady Fundacji lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich – na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie jest bezpośrednio związane z wykonywaniem zadań statutowych Fundacji;
4) zakupie towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą na prawach właściciela współwłaściciela, udziałowca zarządzającego lub w inny sposób mogący powodować konflikt interesów: członkowie Rady Fundacji, Zarządu Fundacji, Komisji Rewizyjnej, pracownicy Fundacji lub ich osoby bliskie.
Fundacja może gromadzić swoje fundusze w walucie polskiej oraz w walutach obcych we właściwych bankach zgodnie z przepisami prawa polskiego.
Dochody uzyskane z majątku fundacji przeznaczone są wyłącznie na realizacje celów statutowych oraz pokrycie niezbędnych kosztów działania Fundacji.
Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej.
Rada Fundacji wspólnie z Zarządem Fundacji zobowiązane są w terminie 21 dni od powołania Zarządu, do opracowania i przyjęcia Regulaminu zasad korzystania i przyznawania pomocy ze środków finansowych Fundacji przeznaczonych na pomoc dla poszkodowanych funkcjonariuszy pracowników Państwowej Straży Pożarnej oraz członków ich rodzin.
1) Krajowej Sekcji Pożarnictwa Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność”;
2) Zarządu Krajowego Związku Zawodowego Strażaków „Florian”;
3) Zarządu Głównego Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Pracowników Pożarnictwa.
1) w przypadku pisemnej rezygnacji z członkostwa,
2) śmierci członka Rady Fundacji.
1) nie mogą pozostawać z członkami Zarządu Fundacji i Komisji Rewizyjnej w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia /stosunku służbowego;
2) nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo popełnione z winy umyślnej ścigane z oskarżenia publicznego.
Rada Fundacji zbiera się co najmniej dwa razy w roku.
Do zadań Rady Fundacji należy w szczególności:
1) nadzór nad działalnością Fundacji;
2) wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji;
3) ustalanie liczby członków Zarządu.
4) powoływanie i odwoływanie Prezesa, Wiceprezesów oraz członków Zarządu;
5) powoływanie i odwoływanie Przewodniczącego i członków Komisji Rewizyjnej;
6) ustalanie wielkości zatrudnienia i wysokości środków na wynagrodzenia pracowników Fundacji, podejmowanie decyzji o zatrudnieniu pracowników Fundacji;
7) ocena pracy Zarządu, przyjmowanie corocznych sprawozdań lub bilansu i udzielanie członkom Zarządu absolutorium;
8) ocena pracy Komisji Rewizyjnej, przyjmowanie jej corocznych sprawozdań;
9) kontrolowanie bieżącej działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
10) podejmowanie na wniosek Zarządu Fundacji decyzji o połączeniu z inną Fundacją lub o likwidacji Fundacji;
11) zatwierdzanie rocznych planów finansowych;
12) zatwierdzanie Regulaminu Zarządu i innych regulaminów obowiązujących w Fundacji.
Rada Fundacji w celu wykonania swych zadań jest uprawniona do żądania od Zarządu Fundacji przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności Fundacji.
1) opracowanie rocznych planów działania Fundacji oraz planów finansowych;
2) opracowanie regulaminów;
3) sprawowanie zarządu majątkiem Fundacji;
4) wnioskowanie do Rady Fundacji w sprawie ustalania wielkości zatrudnienia i wysokości środków na wynagrodzenia pracowników Fundacji;
5) podejmowanie decyzji we wszelkich sprawach określonych zadaniami Zarządu;
6) przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów, subwencji i dotacji;
7) występowanie z wnioskiem w sprawie zmian statutu Fundacji, połączenia z inną fundacją oraz likwidacja Fundacji;
8) przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków;
9) przyznawanie pomocy w formie określonej w regulaminie;
10) zarządzanie środkami Fundacji i ustalania polityki finansowej;
11) zawieranie umów i porozumień w zakresie działania Fundacji;
12) uzupełnianie wykazu umów związanych z dywidendą w załączniku do Regulaminu.
Mandat członka Zarządu Fundacji wygasa;
1) po upływie kadencji;
2) z chwilą przyjęcia rezygnacji przez Radę Fundacji;
3) z chwilą odwołania członka Zarządu Fundacji przez Radę Fundacji;
4) zmiany składu zarządu w trybie § 23 ust 5 statutu,
5) z chwilą śmierci członka.
Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Fundacji.
Komisja Rewizyjna sprawuje stały nadzór nad działalnością Fundacji we wszystkich dziedzinach jej działalności. Komisja Rewizyjna nie ma prawa wydawania Zarządowi Fundacji wiążących zaleceń dotyczących prowadzenia spraw Fundacji.
Do zadań Komisji Rewizyjnej Fundacji należy, w szczególności:
1) ocena sprawozdań przygotowanych przez Zarząd Fundacji, o których mowa w § 24 ust. 6;
2) przeprowadzanie doraźnych kontroli;
3) kierowanie do Rady Fundacji wniosku o udzielenie bądź nie udzielenie absolutorium Zarządowi Fundacji;
4) przedstawienie Radzie Fundacji wniosków wynikających z przeprowadzonych kontroli;
5) składanie Radzie Fundacji rocznego sprawozdania ze swojej działalności.
Komisja Rewizyjna Fundacji w celu wykonania swych zadań jest uprawniona do:
1) żądania od członków Zarządu Fundacji oraz pracowników Fundacji przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności oraz złożenia wyjaśnień dotyczących działalności Fundacji;
2) dokonywania rewizji majątku oraz kontroli finansowej Fundacji.
Mandat członka Komisji Rewizyjnej Fundacji wygasa:
1) po upływie kadencji;
2) z chwilą przyjęcia rezygnacji przez Radę Fundacji;
3) z chwilą odwołania członka Komisji Rewizyjnej przez Radę Fundacji;
4) zmiany składu komisji rewizyjnej w trybie § 30 ust 5 statutu
5) z chwilą śmierci członka.
Zmian w statucie Fundacji dokonuje w drodze jednomyślnej uchwały Rada Fundacji z własnej inicjatywy lub na wniosek Zarządu Fundacji lub Fundatora po uprzedniej rekomendacji projektu przez władze statutowe każdego z Fundatorów. Zmiany statutu mogą dotyczyć celów dla realizacji, których Fundacja została ustanowiona i określonych w akcie założycielskim.
W sprawach połączenia z inną Fundacją właściwy jest Zarząd, przy czym jego decyzje zapadają w drodze jednomyślnej uchwały i dla swej skuteczności wymagają zatwierdzenia przez Radę Fundacji w drodze jednomyślnej uchwały oraz zgody wszystkich Fundatorów.
Po zakończeniu likwidacji ostatni Zarząd lub likwidator składa sprawozdanie z likwidacji Radzie, a następnie wniosek do sądu o wykreślenie Fundacji z rejestru.
Statut wchodzi w życie z dniem zarejestrowania Fundacji przez Sąd.